Az alacsony nyomás miatti többletfogyasztás kulisszái

Egy ismert online autós magazin, kipróbálta, mennyire jelenttöbbletfogyasztást az alacsony abroncsnyomás.

Előre szólok, vannak meglepő megfigyelései is a tesztnek. A lényegen - vagyis az optimális guminyomás jelentőségén - azonban nem módosít.

A műszeres méréseket egy 195/66 R16 (16 colos kerékátmárőjű) gumikat használó, Ford B-Maxon végezték. Érdekes módon, az előírtnál 1 Barral alacsonyabb guminyomás nem okozott komoly szintű gördülési ellenállás csökkenést, ezáltal az üzemanyag fogyasztás sem szökött az egekbe.

Ahogy a cikkben fogalamznak, "Finomhangolt érzékszervek kellettek, hogy tapadáshatár-közeli kanyarodásnál megmondjuk, kicsit maga alá gyűri a futófelületet."

Természetesen óva intünk mindenkit attól, hogy emiatt az egy megfigyelés miatt legyintsen a guminyomás fontosságára, ugyanis egy más típusú és méretű, ballonosabb abroncson (a cikkben felhozott példa egy 175/80 - azaz pl. a 2004-ig gyártott Skoda Octáviák gyári szerelésű abroncsai) már más a helyzet.

Utóbbi esetben néhány tizednyi nyomásvesztés is érezhető az autó viselkedésén és fogyasztásán!

Az alacsonyabb oldalfalú gumiknál ez a - látszólagos ellenállóság - veszélyes is lehet, hiszen ha nincs vagy nem észleljük a TPMS jelét, és elhanyagoljuk a gumik nyomását, könnyen megeshet, hogy csak akkor észlelünk majd, amikor már nagyobb baj történt.

(Jobb esetben csak a gumiabroncs szettünk ment tönkre. Az alacsony nyomás melletti autózás hosszabb távon, a gumik vállait emészti fel)

Apropó! Ki, mikor ellenőrizte utoljára abroncsai töltőnyomását? ,Többször olvashattátok már nálunk is, hogy a túl alacsony guminyomás melletti autózás nem csak az abroncsok gyorsabb kopása és a sérülő menetstabilitás miatt kerülendő, hanem a megnövekedett gördülési ellenállás miatti többletfogyasztás miatt is.

Elsősorban környezetvédelmi - és részben persze balesetmegelőzési - szempontok miatt, egy nemrégiben bevezetett EU rendelet, kötelezővé tette az autók, TPMS (abroncsnyomás figyelő rendszer) rendszerrel való felszerelését. (Pontosabban TPMS nélkül nem lehet új autót regisztrálni az EU területén.)