Mikor kell cserélni a fékfolyadékot?

Mikor van szükség cserére?


A fékfolyadék esetében nem tudunk olyan erős ökölszabályt megadni, mint az autó többi – szintén létfontosságú – folyadékához. Azért létezik néhány, az autóipar által elfogadott ajánlás, ezekkel nem árt tisztában lenni:

•    Kétévente vagy 40 000 kilométerenként érdemes a folyadékot cserélni, hogy megelőzzük a fékproblémákat!
•    Ha valamilyen oknál fogva cserélni kell a fékeket, a folyadék se maradjon ki!
•    Ha féktesztnél valamilyen problémát észlelünk, szintén lehet megoldás a folyadék csere. Erről kérjük ki szakszerviz véleményét!

Mi történhet ha megfeleldkezünk a fékfolyadékról?


A fékfolyadék zárt rendszerben áramlik, éppen ezért is felejtjük el oly gyakran. Azonban a folyadékot, úgynevezett nedves forráspont jellemzi. Képes megkötni a levegő páratartalmából származő nedvességet. Utóbbi tulajdonsága, elhasználódás során lecsökken.
Ha pedig a megengedett legkisebb hőmérsékleti szint mellett kezd forrni, csorbul a fékező erő.

Ezt nem is feltétlen vesszük észre, hiszen normál esetben nem észlelhető. Ha viszont mégis érezteti hatását, lehet már meg is történt a baj, hiszen például meredek lejtőn, vagy egy balesetet megelőzendő vészfékezéskor ez különösdn veszélyes, látens jelenség lehet.

Ráadásul ha túl magas a fékfolyadék víztartalma, a rendszer egyes alkatrészei is roncsolódhatnak a rozsdásodás miatt.
Ezek mellett a folyadék – idővel – beszennyeződik, ami szintén meghibásodáshoz, valamint kisebb hatékonysághoz vezethet.

(Idővel esik a folyadék forráspontja. A folyadék hatékonyságát – az idő függvényében – az alábbi ábra demonstrálja.)

,A fékfolyadékot majdnem minden autós elhanyagolja, jobban mondva megfeledkezik róla mondván, majd a kötelező szervizkor úgyis szólnak, ha probléma van. Ez még azokkal is gyakran előfordul, akik például az olajcserét és a szűrők cseréjét vagy a gumiabroncsok nyomásának, profilmélységének ellenőrzését nem hanyagolják el.