A fényszórók szerepe téli időszakban

Ezzel szemben a tompított fényszórók pont a kellő hatást érik el, a fényvisszaverődés még nem zavaró az autósra, a kilátás tisztul. Ezt a típusú fényszórót jellemzően a 150 méternél közelebb eső útszakasz bevilágítására találták ki. Ennek megfelelő a fényerősség is.

Tippek a fényszórókhoz, télvíz idejére


  1. Kapcsold be a tompított fényszórót még nappal is! Ez nem csak a kavargó hó miatti kilátásunkat javítja, de legalább ennyire fontos, hogy láthatóbbá tesz minket is a többi autós számára!
  2. Elindulás előtt mindig ellenőrid a fényszórók működését! Roppant veszélyes lehet, pláne ha nem is vesszük észre, hogy kiégett az egyik – netán mindkét – tompított fényszórónk izzója. A „félszemű” járgányok messziről motorosnak, biciklisnek tűnhetnek, egy esetleges előzési manőver pedig koccanáshoz vezethet.

  3. Takarítsd meg a hótól és egyéb szennyeződésektől a fényszórókat! Evidens dolog, mégis sokan elfelejtjük, elhanyagoljuk a reggeli takarítást. A szélvédő leseprése és jégtelenítése után útnak is indulunk, holott elképzelhető, hogy a lámpabúrák teljesen fedettek a hótól.
,Egy téli estén autózva, de legyen az akár csak egy sötét, borús délután, a jellemző csapadék (különösen a hó és a havas esp, dara) elhomályosítja a kilátásunk. Ezellen a legjobb védekezés (nem, most nem a támadás, hanem) a fényszórók – megfelelő – használata.
Többen beleesnek azonban abba a hibába, hogy aznnal a reflektort kapcsolják fel, a kavargó hó okozta zavaros kilátás miatt. Ennél azonban jobb megoldás a tompított fényszóró. Miért?

A reflektorok roppant erős fényű fényszórók, melyek az utak, hosszanti, távol eső részét hivatottak megvilágítani. A hótakaró (de még a kavargó hópelyhek is) azonban jóval nagyobb fényvisszaverő képességgel rendelkeznek, mint az úttest, vagy a föld.

Minél világosabb a felszín, annál nagyobb ún. albedóval (azaz fényvisszaverő képességgel) bír. A legnagyobb (amivel találkozunk) autózás során,l az a hó, míg a legkisebb az ún. csernozjom, vagyis feketeföld.