Abroncsminta típusok: szimmetrikus, aszimmetrikus vagy egyirányú?

Szimmetrikus abroncsminták


Árulkodó a név, az abroncsok belső és külső része egyforma textúrájú. Ezek a legegyszerűbb szerkezetű, általában alacsonyabb árszínvonalú gumik. Legjobban az egyenes útszakaszokon viselkednek. Úgy is mondhatnánk, az úttartás az erősségük.

Elsősorban városi vagy kompakt autókra tervezték a szimmetrikus gumikat, melyek jellemzően rövidebb szakaszokat tesznek meg.
A szerelésük sem bonyolult. Szimmetriájukból adódóan gyakorlatilag mindegy melyik tengelyre kerülnek.

Aszimmetrikus abroncsminták


Az aszimmetrikus abroncsok belső és külső futórésze más-más textúrát mutat. Az eltérő zónák más-más feladatot látnak el autózás során.

A belső vállrészek jellemzően a vízelvezetésért felelnek, ezáltal a gumik aquaplaning ellenálló képessége ezen a zónán áll vagy bukik.
A külső vállrészek a manőverező képességet és a stabilitást biztosítanak és különös jelentőséggel bírnak a kanyarokban.

Inkább közép és felsőkategóriás járművekre találták ki, az áruk is valamivel magasabb.

Szerelésnél figyelni kell, a külső és belső vállrészeket külön jelölés mutatja. Eszerint kerüljenek az abroncsok a tengelyekre!

Egyirányú abroncsminták


Ezeket a gumiabroncsokat a sportos vezetés szerelmeseinek fejlesztették, valamint nedves szakaszokra.

A textúra egyértelmű, V alakú központi bazázdákból áll, melyek nyílként is szolgálnak, mutatván a fix forgásirányt. Emellett persze külön jelölőnyíl is található a gumik oldalfalán, mely a szigorúan betartandó forgásirányt mutatja.

Az alábbi ábrán láthattok egy-egy példát, mindhárom típusra. (Balról jobbra haladva: szimmetrikus, aszimmetrikus és egyirányú abroncs.)




,Bizonyára tapasztaltad már, hogy különböző szerkezetű és textúrájú abroncsminták léteznek. Most nem a nyárigumi-téligumi bontásra gondolok, hanem egy másik szokásos csoportosításra.

Eszerint megkülönböztethetünk szimmetrikus, aszimmetrikus és úgynevezett egyirányú abroncsokat. De mi a különbség a típusok között? Lássuk!