Egy teszt, ami a hópehlyhes téligumi szimbólumhoz vezet

Tesztkörülmények


A téli körülmények szimulálásakor, a tesztcsapat feladata, hogy téli hőmársákletet, illetve megfelelő állagú és minőségű havat készítsenek elő.

Ami a hőmérsékletet illeti, ez a téligumis leírásokban gyakran felbukkanó 7 fok alatti állapotot jelenti, sőt általában 3 fok körüli (vagy még hidegebb) levegő szükséges a tesztekhez. A hó hőmérséklete -3 és -15 fok között kell legyen és előírások vonatkoznak a csapadék állagára is. Se nem túl olvadt, se nem túl fagyos nem lehet.

A téli gumik tanusító tesztje


Létezik egy minimum standard, ami alatt nincs téligumi. Ezt az American Society for Testing and Materials (ASTM) határozta meg.
A tesztre eleve hidegen kell érkezzenek a gumik, így azok – teszt előtti – tárolását is szabályozza a standard. Szigorúan a szabadban, árnyékos helyen kell tárolni, adott hőmérsékleti körülmények között.

A teszt során kétféle erőhatást vizsgálnak. A vertikális erőhatást és egy longitudinális erőhatást, melyek együttes hatása adja meg az abroncs vonóerő koefficiensét. Minél nagyobb ez az érték, annál jobb lesz az értékelés. Az ASTM által előírt kontroll abroncs koefficiensének minimum 110 százalékát kell elérje egy téli gumi.

,Utaltam már rá, hogy az M+S jelölés nem takar teljes értékű téli gumit. Utóbbit egyértelműen a hármas hegycsúcsba zárt hópehely ikon jelzi. Ha ezt látjuk az abroncs oldalfalán, akkor lehetünk biztosak, hogy a téli mintázattal állunk szemben.

De, hogyan kerül az abroncsokra a szóban forgó jelölés? A kérdés feltételekor nem arra gondolok, milyen eljárással készítik a szimbólumot, hanem a kritériumokra, amelynek meg kell feleljen az adott minta.