Hogy működik az ABS?

A szeznzorok mellett úgynevezett visszatöltő pumpák, szelepek és egy számítógép tarozik az ABS rendszerhez. A szenzorok mérik az abroncsok forgási sebességét, a szelepek a féknyomás csökkentését látják el, míg a pumpák töltik utóbbit vissza. Természetesen az egész mechanizmus a vezérlő számítógép felügyelete mellett zajlik.

Az ABS rendszereknek különböző fajtáit különböztetjük meg, aszerint, hány kerékre hatnak, hánny csatornásak:

  • 2 abroncsra ható – 1, ill. 2 csatornás ABS: Egy-egy érzékelő a hátsó tengely abroncsaira, melyek egy vagy két külön szelephez kapcsolódnak. Főleg teherautókon látni ilyen megoldást. Hátránya, hogy mindkét kerék blokkolása szükséges a működéshez.
  • 4 abroncsra hetó, 2 szelepes elrendezés: Az előzőekből már kitalálható, minden abroncshoz tartozik egy-egy szenzor, a szelepek pedig átlósan kapcsolódnak a kerekekhez. A bal hátsót és a jobb elsőt, illetve a jobb hátsót és a bal elsőt köti össze egy-egy szelep.
  • 4 abroncsra ható, 3 csatornás ABS rendszer: Szintén minden kerékhez kapcsolódik egy szenzor, az első tengely kerekei külön-külön szelepet kapnak, míg a hátsó tengelyen lévő abroncspárt egy harmadik szelep látja el. Személyautóknál leggyakrabban ezzel találkozhatunk.
  • 4 abroncsra ható, 4 szelepes: Tiszta a képlet, minden kerékhez külön szenzor és szelep is kapcsolódik.
Amit fontos kiemelni, az ABS rendszerrel kapcsolatban, hogy nem helyettesítik a megfelelő minőségű és állapotú, évszaknak megfelelő abroncsszettet. Ha azonban mindkettővel rendelkezünk, jó eséllyel maradunk az úton még vészfékezéskor is. Ez pedig kicsit sem elhanyagolható szempont.
,Először is mi az az ABS? A rövidítés az Anti-lock Break System-et, vagyis blokkolásgátló rendszer, melynek feladata az autó aktív védelme a megcsúszásokkal szemben. Hatását (nagyobb erejű) fékezésekkor érezhetjük.

Belső szenzorokkal érzékeli az abroncsok blokkolását, melynek hatására – egészen rövid időkre (másodperc töredéke) – kiiktatja a fékrendszert.

Elterjedése óta nagyon sokat fejlődött az ABS rendszer, sőt, egyéb biztonsági rendszerek (mint például a kipörgésgátló – EPS) is épül rá.