news/big_image/2021/06/dot-szam-news.png

Tegyük tisztába a DOT számot

Az elmúlt időszakban elég sok mindent lehetett hallani a DOT számokról. De mi is valójában, miért használják és hogyan tudjuk értelmezni?

Kezdjük a legfontosabbal: Mi az a DOT szám?

A DOT szám a gumiabroncs külső oldalán található jelölés, ami az abroncs gyártásának időpontját jelöli. 4 karakterből áll, az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet adja meg.

Sokan úgy gondolják, hogy a DOT-szám alapján a legfiatalabb gyártású gumiabroncsot kell választani, azonban ez a megállapítás téves. Nem egy romlandó termékről beszélünk, aminek lejár a szavatossága. A legfontosabb adat, hogy mikor szerelték fel. A rendeltetésszerű használat közben öregszik a gumiabroncs. Felszerelés előtt a raktárakban a gumi nincs nyomás alatt, nincs terhelve és a raktárhelyiségben viszonylag kis hőmérsékletingadozásnak van kitéve. A gumiabroncsokat úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül végezze a dolgát.

A termék gyártási ideje helyett, a gumiabroncs felszerelésének időpontja számít igazán az öregedés szempontjából.

A felszerelt gumiabroncs erős fizikai hatásoknak vannak kitéve, olyan környezeti tényezők hatnak rá, melyekkel a tárolás alatt nem találkozott. A normális, rendeltetésszerű használat során különböző hőhatások és terhelések érik, amelyek által öregedésnek indul a gumiabroncs. Még akkor is használatban van, ha a jármű felfújt gumiabroncsokon áll.

Az ADAC (német autóklub) összehasonlításában újonnan gyártott és három éve raktárban tartott gumiabroncsokat tesztelt. A vizsgálat alapján megállapították, hogy az abroncsok között nincs teljesítménybeli különbség. Egy szaudi kutatás során megvizsgálták miként viselkedi a gumiabroncs 40 °C-on való tárolás közben, illetve 40.000 km megtétele alatt. A tanulmány során a gumi futófelület fizikai tulajdonságait vizsgálták. A vizsgálatok után a kutatók megállapították, hogy magas hőmérsékleten (40°C-on) tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40.000 kilométert futott felszerelt abroncs. Összegezve, az egy évig használt gumiabroncs úgyannyira számít öregnek, mint egy 10 évig tárolt.