ADAC nyári gumi teszt 2020

A tavasz közeledtével a német autóklub újra megnézte, hogy milyen az idei nyári gumi felhozatal. Ezúttal két, nagyobb méretet vettek górcső alá, a kimondottan nagy teljesítményű autókra szánt 225/40 R18-as és 235/55 R17-es méretet. 

A teszt során nem a gyártók ajánlják fel a gumiabroncsokat, hanem a tesztelő mérnökök kiskereskedelmi hálózatokban a legnépszerűbb nyári gumiabroncsokat vásárolják meg.  A két méretben összesen 28 mintázatot teszteltek le. 

A gumiabroncsokat több szempont szerint vizsgálják, majd súlyozás után alakul ki a végleges eredmény. A teszt során a tapadás mellett vizsgálják a kopást, a gördülési zajt illetve az üzemanyag-fogyasztást is. 

Összesítéskor pedig a fenti elemek vizsgálata után az alábbiak szerint súlyoznak:

  • száraz aszfalt: 20%
  • nedves aszfalt: 40%
  • zaj: 10%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 20%

225/40 R18

Ebben a méretben Y sebességindexszel, ami a maximum 300km/h-t jelenti, először tesztelt a német autóklub. Korábban ez a méret az igazán sportos járműveken volt megfigyelhető, azonban manapság elég széles körben használják az autógyártók. A teljesség igénye nélkül az ADAC összeírt nekünk néhány autótípust, amelyeken megtalálható: Audi A3, 3-as BMW, Kia Ceed, Hyundai i30, Skoda Octavia és Superb. A jelenlegi teszt során egy Golf GTI-t használtak. 

Száraz aszfalton a legjobb tapadást a Pirelli P Zero érte el, kiemelkedő 1,3-as osztályzattal. Második és harmadik helyre a Goodyear Eagle F1 Asym 5 és a Bridgestone Potenza S001 ért oda. Leggyengébben pedig a Falken és a Rotall lett.

Nedves úton a Continental PremiumContact 6 (1,7) megelőzte a második helyen végző Pirellit (1,8), harmadik helyre pedig a Michelin Pilot Sport 4 fért fel (2,0).

Könnyen megállapítható, hogy azok a gumik, amik jobban fogják az autót az aszfalton, gyorsabban kopnak. Ezt bizonyítva a Pirelli P Zero élettartama a legkisebb a vizsgált gumiabroncsok közül.  Azonban a Goodyear teljesített a legjobban, ebben a tesztben úgy, hogy a teljesítményére sem lehet panasz. Azt meg kell említenünk, hogy az ADAC szakemberei a kopás vizsgálata során nem csak padon elemzik az abroncsokat, hanem 15 ezer km-t autóznak, hogy szimulálni tudják a valós utcai közlekedést. 

A zajszint vizsgálatánál a Maxxis, a Nokian és a Rotalla teljesítettek a legjobban, vagyis ők voltak a leghalkabbak. A leghangosabb nyári gumiabroncs a Continental lett. 

Összességében elmondhatjuk, hogy az idei teszten egy gumiabroncsot sem kellett megbuktatniuk a mérnököknek, de kivaló eredmény sem született. Jó érdemjegyet a győztes Continental,  a Michelin, a Goodyear és a Maxxis kapott. A Pirelli hiába teljesített jól a tapadás során, mivel gyorsan kopik és nagyon zajos, a súlyozás során lecsúszott a 12. helyre. 

235/55 R17

A teszt során a főként SUV-okon és kisbuszokon használt 235/55 R17-es méretű abroncsokat is tesztelték.  Erre egy  Ford Kugát használtak. W-s és Y-os sebességindexű nyári gumikat válogattak össze.

A száraz aszfaltos teszten itt is a Pirelli bizonyult a legjobbnak 1,7-es osztályzattal. Mögötte megosztva a Bridgestone Turanza T005 (1,9) és Maxxis Premitra 5 (1,9) végzett. Harmadikként pedig szintén megosztva a Michelin Primacy 4 (2,0) és a Continental EcoContact 6 (2,0) végzett. Leggyengébben pedig a Kumho Ecsta HS51 (3,0) teljesített. 

Nedves úton, első helyen a Michelin Primacy 4 (2,2) és a Kumho Ecsta HS51 (2,2) végzett.  Még az ötödik helyen végző Continental EcoContact 6 is 2,8-as osztályzatot kapott, szóval ez egy elég kiegyensúlyozott mezőny volt. Sajnos a Laufen S-Fit EQ az 5,5-ös skálán kerek 5-öst kapott, ami itthon kiemelkedő teljesítmény lenne, de az ADAC tesztje során épp ellenkezőleg, ez kiemelkedően rossz volt. 

A kopás tekintetében jól láthatóan ez a méret jóval tartósabb, mint az előző 18-as. Itt első helyen a Kumho, másodikként a Pirelli, harmadikként pedig a Laufen végzett. 

A fogyasztás tekintetében a  Continental EcoContact 6 kiemelkedő 1,2-es osztályzatot ért el, ezzel ő lett a legtakarékosabb nyári gumiabroncs. A Yokohama viszont a legrosszabbul teljesítőként megbukott a teszten. 

Végeredményt vizsgálva a legkiegyensúlyozottabb gumiabroncs a Michelin Primacy 4 lett. Második helyen a Bridgestone Turanza T005, harmadikként pedig a Maxxis Premitra 5 végzett. 

Fontos kiemelnünk, hogy a fenti gumiabroncs tesztet ne értékeljük túl, hiszen ez csak az adott méretben és adott sebességindexű gumiabroncsokra érvényes. A gyártók azonos mintázatai, eltérő méretben másképp teljesítenek hasonló körülmények között. 

Illetve tartsuk azt is szem előtt, hogy mindenkinek másak az autózási szokásai. Gumiabroncs vásárlás előtt mindig gondoljuk át, hogy mire van szükségünk és azok alapján válasszuk ki a hozzánk megfelelő gumiabroncsot. Ebben nagy segítségünkre lehet egy jól felkészült szakember, akinek meg van a megfelelő termék ismerete.