news/big_image/2021/01/news-01-26.png

Téli abroncsokból négyévszakos abroncs is válhat – ismerkedjünk meg a teherabroncsokkal

Lassan már egy éve vagyunk szinte bezárva otthonaink falai közé, miközben kamionok, teherautók ezrei szelik az utakat, hogy minden igényeinket kiszolgálják. Pontosan ezért is vesszük most nagyító alá a teherautókat, vagyis inkább azok abroncsait.

Nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy a hazai időjárás kiszámíthatatlan, ami a cikk születésekor is bebizonyosodott, hiszen a téma kitalálásakor még szakadt a hó, az írása alatt pedig már közel 10 oC-os hőmérsékletet lehetett odakint mérni. A két időpont között mindössze két nap telt el. Rendszeresen ilyen szélsőséges időjárással találkozhatnak azok a kamionosok, teherfuvarozók is, akik Európa több országát is keresztülvezetve hozzák és viszik nekünk, lakosoknak a szükséges élelmiszereket, elektronikai eszközöket vagy akár személyautókat. Így gyakorlatilag igen nagy figyelmet kell szánni az abroncsokra, amelyeken akár több tíz millió forint értékű gépjárműveket szállítanak.

Az alapoktól kezdve egy teherautó esetében háromféle tengelyt különböztetünk meg: az első a kormányzott a jármű irányíthatóságáért, a második a hajtott vagy húzó az erőátvitelért, a harmadik féle pedig a pótkocsi tengely a rakományok szállításáért, úton tartásáért. A hajtott kerékpozícióban ma már minden abroncs M+S jelölésű, ami angolul a „mud and snow” kifejezést jelenti, vagyis magyarosítva „sár és hó”. Az ezzel a jelöléssel ellátott új és újrafutózott abroncsok nagyobb tapadást és fékezési teljesítményt nyújtanak sárban és friss vagy olvadó hóban egyaránt.

A következő lépcsőfok a téli teher abroncsoknál az ún. Alpesi jelölés (három hegycsúcs és hópihe) vagy 3PMSF jelölés. Az ezekkel ellátott teherabroncsok mintázatát, összetételét úgy tervezték, hogy még a legzordabb téli körülmények között is helyt álljanak. Az utóbbi időben szerencsére az figyelhető meg, hogy kormányzott és pótkocsi tengelyekre is egyre több gyártó – legyen szó prémiumról, minőségiről vagy gazdaságosról – már M+S és Alpesi jelöléssel ellátott abroncsokat gyárt. Ezeket az abroncsokat nedves és latyakos utakon egyaránt a jobb irányíthatóság jellemzi és ezáltal biztonságosabbak is. Ez a döntés már csak azért is érthető, mert például Ausztriában – az érvényes jogszabályoknak megfelelően – november 1-jétől egészen április 15-ig téli minősítésű gumiabronccsal kell rendelkezniük a teherautóknak.

A téli abroncsoknak van egy harmadik fokozata is, gondoljunk csak például a skandináv országok zord téli időjárására. Ott már nem feltétlenül adhat elég biztonságot és teljesítményt, ha az abroncson szerepel az M+S és az Alpesi jelölés is. Ezt figyelembe véve a legkiemelkedőbb téli teljesítményű abroncsok mintázatában már speciális és intenzív lamellákat, szabdaltságot és speciális gumikeveréket figyelhetünk meg.

Összegezve, a leginkább elfogadott megoldás egyértelműen az, ha a teherabroncsokon az M+S és az Alpesi jelölés egyaránt megtalálható, hiszen ezeket minden Európai Uniós országban elfogadják télen és nyáron egyaránt! És miért nyáron is? Ahogy kopik az abroncs, úgy csökken a kapaszkodási képessége is téli időjárási körülmények között. Ez pedig nem jelenti azt, hogy azonnal kidobják a teherautó tulajdonosai, hiszen a nyári időjárási körülményeknek még tökéletesen megfelelnek. Ha nagyon lesarkítanánk, akkor így lesz egy téli teherabroncsból tavaszra négyévszakos abroncs. Azonban – ahogy a személyabroncsoknál – itt is figyelni kell a minimális profilmélységre, amely jelenleg Magyarországon 1,6 mm, ha az abroncsméret kisebb, mint 750 mm és 3 mm, ha az abroncs mérete nagyobb, mint 750 mm. De természetesen ez is eltérhet országonként.