Autózás télen – A közhelyek, melyek kiállták a próbát


Ha valahol eltöltvén az éjszakát arra eszmélünk, hogy autónk helyén egy hókupacot találunk, nagy örömet jelenthet egy kis lapát a csomagtartóban, melyhez viszonylag kevés „kézimunka” árán hozzáférhetünk, és amellyel aztán az autót körülvevő hó nagyját eltakaríthatjuk. Régebbi autóknál jól jöhet a zár-jégoldó szer, melyet viszont a zsebbe érdemes tárolni, ugyanis a kocsi fagyott zárjának másik oldalán a hasznossága csekély. Visszatérve a hóhoz, seprű sem árt, ha van kéznél, hogy a járművet teljes mértékben megszabadítsuk a ráhullott hótól. Ez azért kiemelten fontos, mert az autónkról menetközben meginduló hótömeg megijesztheti a mögöttünk haladót, megszüntetheti a kilátását, vagy akár kárt is tehet a járművében. Fékezéskor, kanyarodáskor a mi látóterünket szűkítheti a lezúduló hótömeg, és balesetveszélyt jelent az is, hogy egyébként tiszta útfelületre is felhordhatjuk így a havat, amire a többi arra járó autós nem fog számítani. Magasabb járművek letakarítására a kötél is alkalmas bizonyos mértékben, melyet az autó fölött átdobva, majd a járműhossz mentén végighúzva a tetőt fedő réteg nagyját letakaríthatjuk. Erre a vontatókötél is alkalmas lehet, ami egyébként is jó, ha van a kocsiban. Ha a csúszós útfelület miatt problémás lenne az elindulás hasznunkra válhat a kis zsák homok, melyet gondosan a csomagtartóba készítettünk, és így a kerék alá szórhatunk.

Ha már úton vagyunk, fontos hogy fizikailag rajta is maradjunk. Erre még a téli gumi sem biztosíték, de bizonyosan nagyban hozzájárul. Nem tudtam, hogy sírjak-e, vagy nevessek, amikor egy alkalommal a hirtelen hóesés miatti dugóban az előttem rostokoló autókból több, pusztán az út minimális dőlésének következtében csúszott le az útról szép lassan, míg nekem csak az apadó benzinszint miatt kellett aggódni. Apropó benzin, érdemes mindig többet tankolni, mint amennyi az út megtételéhez kell, mert bármikor kerülőre kényszerülhetünk, vagy dugóba ragadhatunk. Az üzemanyaghiány miatti leállás nem csak a továbbhaladás, de a jármű fűtésének lehetőségétől is megfoszt. Adott esetben egy teli benzinkanna bekészítése is indokolt lehet, és fagyálló szélvédőmosónk mennyiségét is ellenőrizzük indulás előtt!

Ha mégis kényszermegállásra kerülne sor, akkor nagyon fontos, hogy legyen meleg pokróc, több-kevesebb elemózsia és elegendő folyadék egy hosszabb várakozás átvészelésére is. A mihamarabbi indulás elérésében hatásos segítség lehet a bikakábel (ebből érdemes drágábbat és garanciával rendelkezőt választani, mert sok a selejt az olcsó kategóriában), de kesztyű is legyen nálunk, mert igazi áldás, ha nem puszta kézzel kell a fagyos fémet fogdosni egy esetleges kerékcserénél, és aki a hegyekbe indul, a hóláncot se felejtse otthon!


Forrás: autotimes.hu - barikad.hu

,Bizonyára a könyökükön jön ki a sok jó tanács a téli közlekedéssel kapcsolatban. Van viszont ezek között olyan, melyekről ritkábban esik szó, vagy amelyeket gyakran kifelejtenek a felsorolásból, pedig sokaknak spóroltak volna meg, rengeteg kellemetlenséget. Íme, a lista, melyet mindenképp érdemes elolvasni, ha hóban indulunk útnak, vagy olyan helyre utazunk ahol zord időjárás várható.

A garázsból kiállva az első, amivel találkozhatunk a szélvédő párásodása, mellyel olykor a levegőfúvatás sem képes megbirkózni. Ezért érdemes a pára letörlésére alkalmas rongyot, vagy kifejezetten erre kialakított szivacsot tartani az autóban, hogy mindig jó kilátással közlekedhessünk. Régebbi és új járműveknél egyaránt képes ráfagyni a csapadék az ablakokra belülről is, ezért jégkaparó is mindenképp legyen a kocsiban, ami a hosszasabb kinn parkolás után is hasznosnak fog bizonyulni.