Természetes vagy szintetikus gumiból készülnek az abroncsok?

Kaucsuk vs. „műgumi”


Közismert, hogy Dél-Ázsia, Afrika és Dél-Amerika trópusi erdőiben növő kaucsukfa nedve a gumigyártás talán legfontosabb alapanyaga. Lassan (vagy akár azonnal?) helyesbíthetnénk is az igeidőt, hiszen már a második világháború elkezdődött, az Egyesült Államokban, a kaucsuk helyettesítésének kutatása, a különböző szintetikus gumik (kaucsuk helyettesítők) kutatása.

A feladat nem egyszerű, hiszen a természetes gumi nagy hatásfokú tapadást és tartósságot biztosít az abroncsoknak – a megfelelő gumikeverékben. Ezt pedig nem szabad kompromisszum tárgyává tenni. A helyettesítés viszont épp ilyen fontos cél, nem csupán környezetvédelmi szempontból.

Mára körülbelül 20 különböző kaucsukhelyettesítőt használnak az abroncsiparban.  Az amerikai gumiipari szövetség szerint, a manapság előállított gumiabroncsok 70 százalékánál használnak szintetikus adalékokat.

A történet mára egy további ággal bővült, hiszen a Continental egy másik természetes anyaggal, nevezetesen a gyermekláncfűvel (hétköznapi nevén pitypang vagy kutyatej) szeretné helyettesíteni a kaucsukot. Kutatásaik már a prototípus gyártás fázisában van.
,Az autóipar – azon belül pedig a gumiabroncs ipar is – folyamatosan mozdul el a környezettudatos megoldások felé. Igaz ez a polgári autózásra és a versenysportokra is. (Utóbbit jól demonstrálja a nemrég elrajtoló zöld Forma 1, azaz a Formula E soreozat. )

Az abroncsiparban mindez az üzemanyagfelhasználásban (a nyári és téli gumik gördülési ellenállása) a környezettudatos gyártási folyamatokban és az alapanyagokban nyilvvánul meg. Ezeken a területeken lehet talán a legtöbbet tenni a környezetért úgy, hogy az abroncsbiztonságról, a minőségi fejlődésről sem kell lemondani.