news/big_image/2020/08/negyevszakos-teszt-news.png

Négyévszakos gumiabroncsokat tesztelt az ADAC

Sokakban előtör az a dilemma, hogy milyen gumiabroncsot válasszon. Évekkel ezelőtt viszonylag könnyű volt a kérdés, nyáron nyári gumiabroncsot télen pedig téli gumiabroncsot használtunk. Azonban az elmúlt években igen nagy lett az érdeklődés a négyévszakos gumiabroncsokra. A gyártók pedig hatalmas elánnal vágta bele a fejlesztésekbe. 

Mire is jó a négy évszakos gumiabroncs?

A nyári gumiabroncsok mintázatai széles, hosszirányú barázdákat tartalmaz ennek célja, hogy a nyári heves záporok idején nagy mennyiségű vizet tudjon kiszorítani. A téli mintázatok azonban sűrűbben barázdáltak és apró vájatokat tartalmaz, hogy az autó kezelhető legyen hóban és latyakban is. Továbbá anyagukban is eltérnek a gumiabroncsok, a téli abroncsok anyaga puhább, hogy nagyobb hidegben is használható legyen. Ha ennyiben eltérnek egymástól a gumiabroncsok, akkor hogyan lehet, hogy mégis léteznek négy évszakon át használható alternatívák? Jogosan tesszük fel magunknak a kérdést. A gyártók a téli és a nyári gumiabroncsok tulajdonságait ötvözik. A mintázat a széles hosszbarázdák és az apró vájatok kombinálásával áll össze, az anyag keveréket pedig úgy keverik ki, hogy a lehető legszélesebb hőmérséklet tartományban legyen használható. Ennek ellenére a jelenlegi négy évszakos gumiabroncsokról továbbra sem mondható el, hogy minden helyzetben megfelelnek. Használatuk kompromisszumot követel, azonban akinek ez nem gond annak egy jó alternatíva lehet. 

A gumikon szerepel az M+S (három hegycsúcs), ami a téli használatot jelenti, így azokban az országokban is elfogadják, ahol kötelező a téli abroncsok használata. 

Az ADAC ajánlása szerint a mérsékelt égövben lehet megoldás a gépjármű tulajdonosok számára. Mi azoknak ajánljuk a négyévszakos abroncsokat, akik főleg városi közlekedésre használják autójukat, illetve nem jelent gondot, ha néhány napra le kell tenniük az időjárási körülmények miatt.

235/55 R17 négy évszakos gumiabroncs teszt

Az ADAC a fenti címben található méretet tesztelte, ami hobbiterepjárókon, kisteherautókon, valamint nagy személyautókon gyakori. A teszt során hét különböző mintázatot választottak ki, amiket véletlenszerűen kiválasztott gumisoknál vásároltak meg. 
A teszt több eltérő helyszínen zajlott és természetesen évszaknak megfelelő teszteket hajtottak végre. Az eredmények kiértékelésére több szempontot vettek figyelembe: száraz és nedves utas, valamint havas és jeges tapadás, a kopás, a zaj és a fogyasztás.

A teszt során az ADAC szakemberei a száraz fékutat aszfalton, ahol referenciaként egy nem nevesített nyári gumiabroncsot is használtak. A mérés során a nyári abroncs 6,5 méterrel rövidebb fékutat produkált, mint a második Michelin CrossClimate+, az Uniroyal 14,6 méterrel később állt meg. 
Nedves aszfalton azonban a Bridgestone A005 és a Goodyear Vector 4Seasons Gen2 is megelőzte a referenciaként használt nyári gumiabroncsot. 

A téli teszten szintén használtak referenciaként egy téli gumiabroncsot. A havas úton történő fékezésnél egyedül a Nokian tudta megközelíteni a téli gumit, pontosan 1,5 méter volt a különbség. Azonban ennél a tesztnél jelentős lemaradások voltak tapasztalhatóak. A jeges útfelületen történő fékezésnél szintén a téli gumiabroncs győzött. A négy évszakos gumiabroncsok 5 méteres lemaradásban voltak.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy van olyan gépjármű vezető, akinek jó alternatívát jelent a négy évszakos gumiabroncs. Azonban azoknak, akik sokat autóznak és kedvezőtlen időjárás esetén sem tehetik le az autójukat továbbra a téli-, nyári gumiabroncs cserét ajánljuk.