Mi fán terem a fűrészfog kopás?

  • Felfüggesztés fajtája és geometriai sajátosságai

    A felfüggesztés geometriáját illetően az autónk gyártója is ad ajánlást, illetve egy optimális intervallumot. Azonban ezen belüli érték mellett is előfordulhat fűrészfog kopás, persze mérsékeltebben.

    Megemlítendő ennél a pontnál, hogy a felfüggesztés kopásával az abroncsok kopása is fokozódhat.

  • Gumiabroncs nyomás

    Köztudott, hogy mind a túl alacsony, mind pedig a túl magas abroncsnyomás fokozza a gumik kopását.
  • Az útburkolat típusa és állapota

    Utóbbiról bizony sokat lehetne mesélni, Magyarország úthálózatát illetően. Ami a típust illeti, minél durvább, minél szemcsésebb a feület, annál inkább igénybe vannak véve a gumik. Ezzel szemben mondok egy meglepőt: a túl sok autópályán töltött idő, ahossznti, egyenes szakasz elősegíti a fűrészfog hatást. Ennek oka a kanyarok hiánya, akármilyen furcsán is hangzik.
  • Vezetési stílus

    Igen, jó gondolat, ezek egy réste kiküszöbölhetetlen.  Ennek ellenére tehetünk a jelenség elkerülése, illetve lelassítása érdekében. Mindenekelőtt a pontos nyomásérték tartásával, rendszeres felülvizsgálattal a kerék és felfüggesztés beállítást illetően (kb 10-15 ezer kilométerenként) és kiegyensúlyozott vezetési stílussal.
,Tapasztaltál már olyat, amikor a kezedet végighúzod az abroncs felületén, a mintablokkok egyik fele teljesen sima, míg a másik széle élesebb? Akár egy fűrészfog.

A hasonlat természetesen nem véletlen, ezt a jelenséget így is nevezik, fűrészfog kopás. De vajon mi okozhatja a jelenséget?
A „szép” az egészben, hogy erre a kérdésre nincs egyértelmű és egzakt válasz, hiszen több tényező, együttes hatása okozza: