Mi jelent a TPMS?

folyamatosan nyomon követi gumiszettünk nyomásértékét – angol mozaikszóval – TPMS-nek nevezzük. (Teljes angol neve, Tire Pressure Monitoring System.)

A rendszer egy szenzor segítségével méri a nyomást, és jelet küld na vezetőnek ha nem megfelelő értéket észlel. A szimbólum, ami felvillan elég egyértelmű. Egy gumiabroncsra emlékeztető piktogram, melnyek váll részei lazákm kipúposodnak, ezzel jelezvén az alacsony nyomást. A nyomatékosítás és erősebb asszociáció végett pedig egy felkiáltójel szerepel az abroncsban.


















Mit tegyünk ha a TPMS jelez?

 

  1. Keressünk egy biztonságos helyet, ahová lehúzódhatunk az abroncsellenőrzés és nyomás korrekció végett!
  2. Mérjük fel, nem egy defekt okozza-e a nyomásvesztést. Ha nem látjuk ennek nyomát, azaz nem indokolt a kerékcsere, autópumpánkkal korrigáljuk a nyomást. Persze ne feledjük, nem dőlhetünk hátra, hiszen most álltunk ki a forgalomból, a kerekek még melegek, ez pedig megnöveli a mért nyomást is. Otthon mindenképpen – minimum 3 órás pihenés után – végezzük el újra a nyomásellenőrzést!
  3. Indulás után figyeljük a kis lámpát. A TPMS rendszer felvillanó jelének meg kell szűnnie, pár perc eltelte és a nyomáskorrekció után.
Fontos még tudnunk, hogy a TPMS rendszernek van egy másik hibaüzenete is, ami nagyon hasonlít az előbb bemutatott piktogrammra. Az alábbi azonban magának a TPMS rendszernek a hibás működését jelzi. Ezzel szakszervizbe kell forduljunk!



,Rögtön egy másik kérdéssel indítom a választ. Mi a gumiabroncs legnagyobb ellensége? Bár sokan a defektre gondolhatnak, az még sem fordul olyan gyakran elő, mint túl alacsony guminyomás.

Számos blogposztban leírtam már, a rendszeres abroncsnyomás ellenőrzés nem csupán vezetésbiztonsági szempontból fontos, hanem anyagi megfontolásból is. (Egy alacsony nyomás mellett üzemeltetett téli vagy nyári gumiabroncs szett, egész egyszerűen több üzemanyagot fogyaszt el a kelleténél!)

Ennek ellenére sokan megfeledkeznek az ellenőrzésről, vagy nem megfelelő rendszerességgel végzik el azt.
Ezt alapul véve, az autógyártók beépítettek egy ügyes eszközt, amely egy műszerfali lámpával kiegészülve figyelmezteti az autóst, ha túl alacsony az abroncsnyomás.