Nokian gumiteszt extrém körülmények között – II. rész


1.    Kezelhetőség nedves burkolaton: A tesztpilóták felmérik az adott abroncs konzisztenciáját. Az útszakasz egy kvázi szabályos kört ír le és automata permetezőkkel van felszerelve.
2.    Nedves tapadás: A szabályos – 40 méteres sugarú - kör alakú, nedves aszfalton a Nokian abroncsok tapadását vizsgálják a gumimérnökök.
3.    Fékezés nedves úton. A féktáv – azaz a fékezési tulajdonság – tesztelése négy különböző felületen történik. Északi aszfalt, közép-európai aszfalt, durva aszfalt és beton borítás jellemzi a tesztpálya ezen szakaszát.
4.    Hosszanti aquaplaning: - Az aquaplaning jelenség, vagy magyarul a vízre való felfutás komoly veszélyt jelent az utakon. Nagyon nem mindegy, hogy egy gumiabroncs miként viselkedik egy ilyen szituációban. A Nokian testing Center ezen szakaszán egy tartály található, amibe különböző sebességgel hajtanak be a tesztpilóták. A tartályban lévő víz mélysége maximum 15 milliméter. A szakasz hossza 80 méter.
5.    Oldalirányú aquaplaning: Az előbb említett jelenség oldalirányú hatásának vizsgálatát szolgálja a gumiabroncs tesztpálya ötödik szakasza.
6.    Kezelhetőség: A szakasz, a gumiabroncsok, magasabb sebesség mellett tapasztalt viselkedését teszteli. A Nokian tesztpilóták itt elérik a 170 km/h-t
7.    Sávváltás, jávorszarvas teszt: A manőverezési gyakorlat során, számos hasznos információhoz jut a gyár szakembergárdája, a gumiabroncsok, hirtelen manőverekre adott válaszreakcióiból. Jelentős visszajelzésnek számítanak, a pilóták személyes beszámolói.
8.    A Nokian gumik zajszintje: Mint tudjuk, a nemrégiben bevezetett téli és nyárigumi jelölő címkerendszer egyik attribútuma a kibocsájtott zajszint. A mért zajnak, az EU direktívája által meghatározott decibel tartományon belül kell maradnia. A Nokiannal, az utastérben tapasztalható zajszintet is mérik.
9.    Slush Planing, vagyis a latyakra való felfutás: A már említett aquaplaning mellett, a Nokian fejlesztette ki a latyakra való felfutás tesztjét, amely egyedülálló a gumitesztek között. Egy kb 4 cm vastag latyakréteget vittek fel a tesztpálya ezen szakaszára, amin különböző sebességszint mellett történik az abroncsok vizsgálata.
10.    Vezetési komfort vizsgálat
11.    Karbantartó egység, irodák
,Korábban beszámoltam a Nokian – fehér pokolnak is nevezett – extrém tesztpályájáról, ahol téli gumiabroncsait teszteli a finn cég. Mostani bejegyzésem pedig a Nokian Testing Centert igyekszik bemutatni a téma rajongóinak.
 
A Testing Center 30 hektáron terül el. Kialakításával igyekeztek minden létező úti körülményt szimulálni a Nokian mérnökök. Nézzük is meg milyen feladatokon kell megfelelnie a Nokian téli és nyári gumiabroncsainak!