Nyári gumi csere, téligumi csere. Miért folyik ez a csapból is?

,

Minden online "csapból" a gumiabroncs csere folyik. Télen téli gumi, nyáron nyári gumi. Mégis miért van szükség a gumicserére, ha 15-20 évvel ezelőtt csak egy fajta gumival járt mindenki? Erre csupán annyi a válasz, ahogyan az autók biztonságtechnikáját is fejlesztik, úgy fejlesztik az autógumik összetételét is, hogy az időjáráshoz alkalmazkodva  a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsák. Persze lehet közlekedni nyári gumival is télen, és téli gumi használata is lehetséges nyáron, csak hát nem olyan biztonságos. A 15-20 évvel ezelőtti gumiabroncsok inkább a mostani  négyévszakos gumiknak felelnek meg, amik valljuk be jobb, mint ha télen nyári gumi lenne az autón, mégsem a legjobb megoldás.



Az autók külső-belső fejlődésével a gumiabroncsok is sokat fejlődtek. A nyári gumi alapanyaga ma már meg sem közelíti a 15-20 évvel ezelőtti autógumik összetételét, ráadásul nagyon sok új komponenst is tartalmaz. A téligumi olyan összetevőket is tartalmaz, amelyek a nyári gumiban nem találhatók meg, vagy csak kisebb mennyiségben. Ezeknek hála nagyobb tapadással rendelkeznek a téli gumiabroncsok a nyárigumiknál. 15-20 év eltelte óta a közlekedés gyorsulása is megfigyelhető, mely már önmagában speciálisabb gumiabroncs használatot kíván meg.

Csere a tartósan +7 fok alatti vagy feletti hőmérsékletnél  esedékes. Természetesen +7 fok alatt már érdemes átszereltetni a téli gumit, mert nyári gumi használata semmiképpen nem ajánlatos télen. A +7 fok feletti tartós hőmérsékletnél pedig érdemes a téli gumi leváltása nyári gumira, bár ezt kicsit lazábban vehetjük, mert még mindig biztonságosabb téli gumival +7 fok felett közlekedni, mint nyári gumival +7 fok alatt.

De akkor miért ne használjunk csak téli gumit? Ennek több oka is van, az első a pénztárcánk, amely több tekintetben is visszakacsint ránk. A téli gumi jobban kopik nyáron, így hamarabb beáll annak elkopása. Ráadásul a kopás a nagyobb tapadás miatt fordul elő, így növekedik az üzemanyag fogyasztásunk is. Biztonság szempontjából pedig a téli gumi nyáron, nedves felületen bizonyítottabban rosszabbul viselkedik kanyarodásnál és a fékút is nagyobb.

Érdemes tehát cserélni az autón a gumit, mert ha csak 1 garnitúra gumiabroncsot használunk, akkor az tegyük fel 3,5 év alatt használódik el, mert jobban kopik a nem neki szánt időjárási körülmények között, mindaddig 2 garnitúra megfelelően használva már 4-4 évig is kibírhatja. Csupán be kell ruházni a 2 garnitúrába.