Ússzuk meg olcsón! Kis nyárigumi üzemeltetési segédlet

Amihez nem kell feltétlen szerviz és számítógép, az a gumi futófelületének rendszeres ellenőrzése. A szövetszakadások és egyéb kopások szabad szemmel is könnyen észlelhetők. Vannak egészen tipikus kopások, amik ránézésre megállapítható problémára utalnak. A fűrészfog kopást említettem, a guminyomással kapcsolatos kopásokról a fentebb található linkeken találhattok illusztrációt.

Létezik még az ún. kagylós kopás jelensége, ami a felfüggesztése vagy kormányművének elöregedésére utalhat.
A kerékbeállítás ellenőrzésére mindenképpen szakszervizt javaslok. Tavasz környékén, amikor a téli abroncsokat nyárigumira szereljük, épp kapóra jön egy szervizlátogatás.
,Ezzel a bejegyzésemmel pár rövid, de alapvető fontosságú tippet szeretnék nyújtani, amivel meghosszabbíthatjátok abroncsaitok élettartamát. Legyen az téli vagy nyárigumi.

Elöljáróban annyit, hogy a guminyomásról már nem ejtenék sok szót, hiszen erről több bejegyzésem is született már. Dióhéjban a lényeg: A nem megfelelő nyomás többletfogyasztást, kisebb stabilitást és gyorsabb gumikopást eredményez.
A részletekről, kapcsolódó bejegyzéseimben olvashattok:

Nem figyelünk a guminyomásra>>

Lehangoló adatok a guminyomással kapcsolatban>>

Kezdjük – vagy folytassuk – inkább a gumik forgatásával. Ez alatt a tengelyek közötti, időközönként elvégzett cserét értem. Ennek ütemezéséről minden autó és gumigyártó ad iránymutatást. (Ellenőrizzétek a szervizkönyvet erre vonatkozóan. Általában forgatási mintát is tartalmaz a könyv.) A Goodyear ajánlása, hogy végezzük el a gumik tengelyközti forgatását 8-10 ezer kilométerenként. Ez ugye olcsó trükk, kvázi ingyen van.

Ezzel csökkenthetjük a fűrészfog kopásnak esélyét. Kézenfekvő ezt a cserét a téli és nyárigumi cserekor megtenni.

Téli és nyári gumiabroncsok kiegyensúlyozása


Ez a folyamat speciális műszereket igényel, így keressünk fel egy gumiszervizt. Ezt egyébként az autók gyártásakor, a kerekek és a nyári gumik (mivel általában nyári gumiabroncsokkal jönnek ki a gépkocsik a gyárból) felszerelésekor elvégzik, számítógépes támogatással. A nem megfelelő kiegyensúlyozás az autó szitálásához és rendellenes gumikopáshoz vezet.