news/big_image/2025/06/fe-kek-news.png

Milyen gyakran ellenőrizd a fékeket? – MARSO ajánlás

A fékek az autó legfontosabb biztonsági rendszerei közé tartoznak. Megbízható fékrendszer nélkül nincs biztonságos közlekedés. Azonban a fékalkatrészek – mint a betétek, tárcsák és fékfolyadék – természetes kopásnak vannak kitéve, ezért rendszeres ellenőrzést és karbantartást igényelnek. 

Ebben a cikkben megosztjuk, milyen gyakran érdemes átvizsgáltatni a fékeket, milyen jelek utalhatnak problémára, és hogyan segít ebben a MARSO fékszerviz

MARSO ajánlás: fékellenőrzési gyakoriság 

  1. Évente legalább egyszer – Normál használat esetén ajánlott évente egy alkalommal (pl. az éves szerviz alkalmával) átvizsgáltatni a fékrendszert.
  2. 15 000–20 000 km-enként – Ha sokat vezetsz, érdemes 20 000 km-nél gyakrabban is ellenőriztetni, főként városi vagy hegyi közlekedés esetén.
  3. Olajcsere vagy gumicsere alkalmával – Ilyenkor az autó már úgyis szerelőnél van, érdemes a fékbetétek, tárcsák és a fékfolyadék állapotát is megnézetni.
  4. Fékfolyadék: 2 évente csere – A fékfolyadék vizet szív fel az idő során, ezért 2 évente ajánlott cserélni, még ha nem is tűnik problémásnak.
  5. Azonnal ellenőriztesd, ha…
  • Furcsa hangot hallasz fékezéskor (csikorgás, nyikorgás)
  • A fékpedál „puhának” vagy szokatlanul keménynek érződik
  • Meghosszabbodik a fékút
  • Remeg az autó fékezéskor
  • Világít a műszerfalon a fékrendszer jelzője

Milyen jelek utalnak arra, hogy azonnali fékellenőrzés szükséges?

  1. Fékezéskor csikorgó, nyikorgó vagy fémes hang – A fékbetétek elhasználódtak, és már a fém részek érintkeznek egymással, komoly féktárcsakárosodás okozhat.
  2. Meghosszabbodott fékút – Ha az autó lassabban áll meg, mint korábban, az a fékhatás csökkenését jelzi.
  3. Puhának vagy szivacsszerűnek érződő fékpedál – Levegő vagy víz lehet a fékfolyadékban, esetleg szivárog a rendszer.
  4. Fékpedál beremeg vagy rángat fékezés közben – Vetemedett féktárcsa, kopott alkatrész vagy ABS-probléma állhat a háttérben.
  5. Az autó elhúz egyik irányba fékezéskor – Egyenetlen fékhatás, esetleg egy fék nem működik.
  6. Műszerfalon világító fékhiba jelző (pl. piros felkiáltójel) – Fékfolyadék szintje alacsony, kézifék behúzva maradt, vagy más komoly hibát jelez.
  7. Fékszag vagy füst fékezés után – Túlhevült fékek, akár beragadt féknyereg miatt.

Mi történik a MARSO fékellenőrzés során? 

A MARSO fékszerviz részletes és dokumentált vizsgálatot végez: 

  1. Fékbetétek ellenőrzése – Megnézzük a fékbetétek vastagságát, kopásának egyenletességét, valamint azt, hogy nincs-e repedés vagy leválás.
  2. Féktárcsák vizsgálata – Ellenőrizzük a tárcsák felületi állapotát (barázdák, repedések, vetemedés), és megmérjük a vastagságát minimális megengedett értékhez képest.
  3. Féknyergek és csúszkák ellenőrzése – Meggyőződünk róla, hogy a féknyergek szabadon mozognak, nem szorulnak, és megfelelően működik a fékmechanika.
  4. Fékfolyadék szintjének és állapotának ellenőrzése – Megnézzük a folyadék szintjét és megmérjük nedvességtartalmát. Ha elöregedett vagy víz került bele, cserére szorul.
  5. Féktömlők és csövek vizsgálata – Ellenőrizzük, nincs-e repedés, szivárgás vagy korrózió a fékvezetékeken.
  6. Kézifék / rögzítőfék ellenőrzése – Mechanikus vagy elektromos kézifék esetén is megnézzük, megfelelően tart-e, és nem akad be vagy szorul.
  7. Műszeres fékhatás mérés – Ellenőrzés vagy javítás végeztével műszeres fékhatásmérést végzünk.

Foglalj időpontot: MARSO Fékszerviz 

Miért ne halaszd el a fékellenőrzést? 

  1. Életed (és másoké) múlhat rajta – Ha a fék nem működik megfelelően, vészhelyzetben nem tudsz időben megállni, ami súlyos balesethez vezethet.
  2. A kisebb hiba gyorsan nagyobbá válik – Egy egyszerű fékbetét-kopás gyorsan tönkreteheti a féktárcsát is, ami sokkal drágább javítás.
  3. Drasztikusan nőhet a fékút – Kopott fékbetét, rossz folyadék vagy hibás féknyereg esetén jelentősen meghosszabbodik a fékezési távolság, különösen nedves úton.
  4. Tönkremehet a fékrendszer többi része is – Egy hibás féknyereg beragadhat, túlmelegedhet vagy ABS-hiba is kialakulhat.
  5. Pénzügyileg is rosszul jársz – Időben észlelt kopás = olcsóbb javítás. Halogatás = drága féktárcsa, fékcső vagy munkahenger javítás.
  6. Közúti ellenőrzésnél is probléma lehet – Súlyosabb fékhiba esetén a gépkocsi forgalomból kivonható, és műszaki vizsgán sem fog átmenni.

Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) 

  • Mennyi ideig tart a fékellenőrzés? 
    • Általában 30–60 perc, típustól és a hibák mennyiségétől függően. 
  • A fékbetétek cseréje után újra kell-e ellenőrizni mindent? 
    • Igen, a csere után tesztelni kell a fékhatást és a rendszer megfelelő működését. 
  • Miért kell cserélni a fékfolyadékot is? 
    • Mert felszívja a levegő nedvességtartalmát, ami csökkenti a forráspontját – így fékezés közben buborékok képződhetnek. 
  • Mi történik, ha elhanyagolom a fékellenőrzést? 
    • Fékerőcsökkenés, hosszabb fékút, ABS hiba vagy akár teljes fékvesztés léphet fel. 
  • Műszaki vizsga előtt elegendő elvégeztetni? 
    • Nem – az éves vizsgálat biztonságtechnikai szempontból is ajánlott, nem csak adminisztratív okokból. 

Összefoglalás 

A fékellenőrzés nem halasztható feladat, hanem életmentő rutin. Az éves vizsgálat, a kopás figyelése és a folyadékcsere nemcsak a jármű, hanem az utasaid biztonságát is szolgálja. Bízd magad a MARSO tapasztalt szakembereire, és tartsd fékhatáron belül a problémákat! 

pályázati logó