Mire figyeljünk az olajcserénél?



Milyen gyakran kell olajat cserélni?


Az olajcsere periódusa általában 15.000 – 30.000 km. A ciklusidőt az autógyárak határozzák meg és rögzítik a gépjárművek kézikönyveiben, amelyekben a „normál” és „zord” körülményekre előírt ideális csereperiódust is megtalálhatjuk. Zord körülményeknek számítanak: sok üresjárat, gyakori megállások, rövid utak, vontatás, szállítás és szélsőséges hőmérséklet.

Fontos, hogy az előírt olajcsere időszakokat betartsuk, mert ellenkező esetben szervizelési többlet költségekre számíthatunk, amik igazán megdrágíthatják a szervizköltséget.

Milyen minőségű, típusú olajat válasszak?


Az autógyár ajánlásának megfelelő típusú és minőségű olajat kell beszereznünk. Tisztában kell lennünk azzal, hogy az ajánlott olajcsere periódus csak a gyárilag előírt minőségű olaj használat mellett érhető el. Aki olcsóbb, gyenge minőségű olajat vásárol, annak reményében, hogy csökkentse a kiadását, az megölheti a motort az eredeti csereperiódus, és a silányabb minőségű kenőanyag kombinálásával.

A motorolaj felöntésénél arra is figyelnünk kell, hogy előbb kevesebbet öntsünk, mint az előírt és inkább többször ellenőrizzük a betöltött mennyiséget, mert a többlet olaj súlyos károkat tud okozni, olajfolyások jelenhetnek meg, illetve a szimeringeket is kinyomhatja.

Motorolaj vásárlásnál felbukkanhatnak különböző adalékanyag ajánlások. A reklámok szerint az adalékanyagok megnyújthatják a motor élettartalmát, csökkenthetik a fogyasztást. Véleményünk szerint a megfelelő minőségű motorolajoknak nincs szükségük egyéb olajadalék hozzáadásra.

Mi azt javasoljuk, hogy aki szereti, és sokáig szeretné megtartani autóját és elkerülné a többlet szervizköltségeket, cseréltesse gyakrabban az olajat.

Mit jelentenek a motorolajon lévő jelölések?


Jelenleg a legelterjedtebben használt olajok az 5w-40 és a 10w-40, de vajon mit jelenthetnek ezek a jelölések?

Az 5w az olaj hideg viselkedésére vonatkozó fokozat. Ez az érték adja meg, hogy mi az a minimális hőmérséklet, ami mellett az olaj még szivattyúzható. A 40-es jelölés pedig az olaj viszkozitására vonatkozik.

SAE viszkozítási fokozat 
Viszkozítás 100 C°-on (mm2/s)
20 5,6
30 9,3
40 12,5
50 16,3
60 21,9


Téli fokozat SAE szerint 
Hőmérséklet (C°)
0W -40
5W -35
10W -30
15W -25
20W -20


Az olajos flakonon további jelölések is találhatóak, ilyen például a teljesítményszint szerinti osztályozás. Az Amerikai Ásványolaj Intézet (API) és az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is eltérő jelölést használ a teljesítmény feltüntetésére. Előbbi megkülönbözteti a benzinmotorokat (S) és a diesel motorokat (C). Mindkét kategória jelölés után egy másik betű jelzi a teljesítményt, és minél hátrébb helyezkedik el a második betű az ÁBC-ben annál jobb minőségű az olaj. Röviden egy SH olaj gyengébb, mint egy SJ. Az Európai Autógyártók Szövetségének jelölése egy betűből és egy számból áll. A benzinmotort (A) míg a dieselt (B) betűvel jelölik. pl.: A1/B1, A3/B4.
,
Az olajcsere a gépjárművek üzembiztos használatának elengedhetetlen velejárója. A motorolaj a motor kenéséért, hűtéséért felelős. Ha elmulasztjuk az olajcserét, akkor az olaj fokozatosan veszít viszkozitásából (kenőképesség), ami a motor károsodásához vezethet.

Mégis mikor cseréljem le az olajat, meddig mehet el az autó egy csereperiódusban és milyen minőségű motorolajat vásároljak hozzá? Sokunkban felmerülnek az előbbi kérdések, a posztban erre szeretnék választ adni, hogy elkerüljük a borsos javítási költségeket, amelyek a nem megfelelő minőségű vagy kitolt, elmulasztott olaj csere okozhat.