news/big_image/2019/07/futomu-02.png

Mit tegyünk, ha valami kopog a futóműben?

Jártál már Te is úgy, hogy útközben kopogó hangot hallottál a fűtőműtől. Ilyenkor a legrosszabb, amit tehetsz, hogy nem foglalkozol vele és feljebb veszed a rádió hangerejét. A kopogó hangok veszélyeztethetik az autó stabilitását és akár balesethez is vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy utána járjunk az idegesítő kopogó hangok forrásának.

Kopog valami a futóműben, de mi lehet az?

A hang forrásának mi is utánajárhatunk, de egyszerűbb, ha ezt egy szervizre bízzuk. Felemelt állapotban az autó teljes futóműve átvizsgálható és egy szerelő könnyen megállapíthatja a hibás alkatrészt.

A futóműből érkező kopogást több alkatrész meghibásodása is okozhatja.

Lengőkar gömbfej

A lengőkar gömbfej köti össze a lengőkart és a csonkállványt. Az összekötésen kívül a lengőkar gömbfejnek a csonkállvány szabad elfordulása is a feladata. Ha a lengőkar gömbfej kikopik, akkor lógni kezd, és ez okozhat kopogó hangot. Javítani nem lehet, csak cserével lehet orvosolni a problémát.

Függőleges stabilizátor rúd

A függőleges stabilizátor rúd feladata, hogy kanyarodás közben ne billenjen az autó, és a tömegközpontját lejjebb helyezze. Általában a kanyar stabilizátort és a lengéscsillapítót köti össze. Az alkatrészen gömbfejek találhatóak, amik az összeköttetés mellett a szabad elfordulást biztosítják. Kopása következtében lógni kezd, ami egyenlőtlen úton apró kopogó hangot ad.

Szélső kormányösszekötő gömbfej

A legtöbb kopogást az előző két alkatrész kopása eredményezi, de a szélső kormányösszekötő gömbfej kopása is lógást és ez által kopogást okozhat.

Trapéz szilentek

A trapéz szilentek feladata a bölcső és a lengőkar összekötése úgy, hogy az el tudjon mozogni. Az autó haladása közben a lengőkar fel-le mozog és közben a szilentek tekerednek. A szilentek gumiból vannak, és egy bizonyos idő után kirepedeznek és elszakadnak, ez a lengőkar lógását okozza, és bizonytalan úttartás mellett akár erős kopogó hangot is adhat.

Belső kormányösszekötő gömbcsukló

A futóművet ért ütések kisebb részét az illesztett alkatrészek, például a kormányműhöz legközelebb álló gömbcsukló, a kormányösszekötő gömbcsukló veszi fel. Egy idő után az ütések hatására lógni kezd, ami gyorsabb kopáshoz és kopogó hangadáshoz vezet.

Kormánymű persely, fogasléc

A kormánymű persely vagy a fogasléc kopása is okozhat kopogást. A perselyek törésénél cserével lehet kijavítani a hibát. A kormánymű javítását csak az arra szakosodott műhelyben szabad elvégeztetni!

Lengéscsillapító

Öreg és elhanyagolt autók esetében a lengéscsillapító szárának kopása is okozhat kopogást. A szervizek alkalmával a lengéscsillapító mérésen esik át, és így időben kiküszöbölhető a hiba.

Miután rátaláltunk a hang forrására és sikerült kicserélnünk, ne felejtsük el, hogy néhány esetben a futóművet újra be kell állítani!

Mikor ellenőriztessük a futómű beállítást?

  • a kerékkel járdaszegélynek ütköztünk vagy kátyún haladtunk át
  • a gumiabroncsok egyenetlenül kopnak
  • az autó valamelyik irányba húz
  • a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba egyenes vonalú haladás közben
  • a kormánykerék nincs középállásban
  • vezetési, kormányzási nehézségek lépnek fel
  • a felfüggesztés vagy a kormánymű valamely elemét cserélték

A futómű helyes beállítás célja, a gumiabroncsok maximális úttartása és élettartalmának maximalizálása, illetve biztonságunk és kényelmünk biztosítása.

A gumiabroncsok igénybevételét és kopását befolyásolhatja a futómű beállítás. A futómű elállítódása során a gumiabroncsok kopása megnő, így hamarabb kell őket cserélni és az autó komfort érzete is csökken. A megfelelő futómű beállítás csökkenti az üzemanyag fogyasztást, növeli a gumiabroncsok élettartalmát és teljesítményét illetve javítja az utasok és a járművezető kényelmét.

Nyugodt és biztonságos autózásunk feltétele, hogy karbantartott és jó műszaki állapotban lévő gépjárművel közlekedjünk. Ezért, ha bármilyen hibát észlelünk érdemes felkeresnünk egy megbízható szakszervizt, ahol utána járnak és kijavítják a meghibásodást.