news/big_image/2021/09/1632482378_fb-7-.png.png

225/50 R17 ADAC téli gumiabroncs teszt

Azt, hogy egy gumiabroncs hogyan viselkedik nedves úton vagy hóban és jégen, csak hosszadalmas tesztek során lehet megállapítani. A téli gumiabroncsnak biztos tapadást kell nyújtania minden körülmény között, ugyanakkor a lehető legkevesebb üzemanyagot kell fogyasztania. Ez a klasszikus célkonfliktus, amelyet egy gumiabroncsnak az ADAC téli gumiabroncstesztjén le kell küzdenie - számos más kihívás mellett, mint például az aquaplaning, a menetstabilitás és a tartósság.

A vizsgált 225/50 R17 méretű, V sebességosztályú (240 km/h-ig) gumiabroncsot széles körben használják olyan középkategóriás járművekben, mint az Audi A4 vagy a BMW 3-as sorozat. A 2021-es téli gumiabroncsteszthez 18 ilyen méretű modellt vett az ADAC górcső alá. Három gumiabroncs különösen ajánlott, és a tizenhárom gumiabroncsot tartalmazó széles középmezőny még mindig kielégítően teljesít.

De riasztó, hogy a Goodride Z-507 Zuper Snow és a Linglong Green-Max Winter UHP modellekkel egyszerre két olyan modell is van, amelyek olyan súlyos gyengeségeket mutatnak a biztonság szempontjából fontos területeken, hogy teljesítményüket "gyenge" minősítéssel értékelték.

Nagyon kiegyensúlyozott: A top trió

A Dunlop Wintersport 5, a Michelin Alpin 6 és a Goodyear UltraGrip Performance + fenntartás nélkül ajánlható. Mindhárom jó eredményt nyújtott az összes fő kritériumban, tehát nagyon kiegyensúlyozottak.

Elégséges: A széles középmezőny

Az ADAC által "kielégítőnek" minősített abroncsok között a Michelin leányvállalatának, a Klebernek a Krisalp HP-je áll az élen, amelynek nedves úton mutatott teljesítménye csak egy kicsivel maradt el a teszt legjobbjától. 

A Bridgestone Blizzak LM005 esetében a kopási tesztben nyújtott teljesítmény az összpontszám leminősítéséhez vezetett, de havon is csak kielégítő teljesítményt mutatott. A Continental WinterContact TS 860 a száraz úton mutatott gyengeségei miatt kapott leminősítést.
 

Gyengeségek száraz és nedves körülmények között

Az ESA-TECAR Supergrip Pro, a Sava Eskimo HP2 és a Fulda Kristall Control HP 2 a száraz és nedves úton mutatott gyengeségei miatt az általános értékelésben leminősítésre került. A Goodyear szlovén leányvállalatának, a Sava-nak az Eskimo HP2-je pedig a leghangosabb gördülési zajt produkálta.

A Firestone Winterhawk 4 csúszik szárazon, de minden más fő kritériumban jól teljesít. A Nokian Snowproof P ezzel szemben száraz úton meggyőző, de vizes úton és havon egyaránt ehhez képest gyengébben teljesített. A Pirelli Winter Sottozero 3 esetében a száraz és nedves úton, valamint jégen való vezetési tulajdonságok ezúttal csak "kielégítő" minősítést kaptak.

Az ADAC mérnökei két modell megvásárlását nem tanácsolják a vásárlóknak. A kínai Goodride gumiabroncsgyártó esetében a havon mutatott tulajdonságai nem felelnek meg a tesztelők igényeinek. Már fékezésben is a legrosszabb eredményt kapta a gumiabroncs, de a teljesítménye havas úton való elinduláskor és a hókezelésben is nagyon gyenge.

Hasonló a helyzet a szintén Kínában gyártott Linglonggal is. Ennek a gumiabroncsnak azonban komoly gyengeségei vannak nedves úton. Akár a féktávolsági tesztek, akár az aquaplaning vagy a kezelhetőség terén: a Green-Max Winter UHP nedves úton soha nem kapott "elégségesnél" jobb minősítést. A féktávolságok jól példázzák a gyengeségét nedves úton: A tesztmezőnyhöz képest (átlagosan 37 méteres fékút) a Linglongnak nedves aszfalton 80 km/h-ról közel 6 méterrel hosszabb fékútra volt szüksége.