Miért fontos a DOT szám?

Sokan úgy gondolják, hogy a DOT-szám alapján a legfiatalabb gyártású gumiabroncsot kell választani, azonban ez a megállapítás téves. Nem egy romlandó termékről beszélünk, aminek lejár a szavatossága. A legfontosabb adat, hogy mikor szerelték fel, a rendeltetésszerű használat közben öregszik. Felszerelés előtt a raktárakban a gumiabroncs nincs nyomás alatt, nincs terhelve és a raktárhelyiségben viszonylag kis hőmérsékletingadozásnak van kitéve. A gumiabroncsokat úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül végezze a dolgát.


 

A termék gyártási ideje helyett, a gumiabroncs felszerelésének időpontja számít igazán az öregedés szempontjából.


A felszerelt gumiabroncs erős fizikai hatásoknak vannak kitéve, olyan környezeti tényezők hatnak rá, melyekkel a tárolás alatt nem találkozott. A normális, rendeltetésszerű használat során különböző hőhatások és terhelések érik, amelyek által öregedésnek indul a gumiabroncs. Még akkor is használatban van, ha a jármű felfújt gumiabroncsokon áll.

Az ADAC (német autóklub) összehasonlításában újonnan gyártott és három éve raktárban tartott gumiabroncsokat tesztelt. A vizsgálat alapján megállapították, hogy az abroncsok között nincs teljesítménybeli különbség. Egy szaudi kutatás során megvizsgálták miként viselkedi a gumiabroncs 40 °C-on való tárolás közben, illetve 40.000 km megtétele alatt. A tanulmány során a gumi futófelület fizikai tulajdonságait vizsgálták. A vizsgálatok után a kutatók megállapították, hogy magas hőmérsékleten (40°C-on) tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40.000 kilómétert futott felszerelt abroncs. Összegezve, az egy évig használt gumiabroncs ugyannyira számít öregnek, mint egy 10 évig tárolt.

Több gumiabroncs gyártó és köztük a Michelin véleménye, hogy elővigyázatossági okokból 10 évnél öregebb gumiabroncsot ne használjunk. Felszerelt állapotban a gumiabroncsokat 10 év alatt számtalan fizikai behatás éri. A futómű beállítása nem mindig a legtökéletesebb, előfordul, hogy alul- vagy felülfújt állapotban közlekedünk és ezeken kívül számtalan további hatás éri. A legtöbb felhasználó ennél hamarabb lecseréli abroncsait, mert jóval előbb elhasználódnak.

Miután felszereltettük a gumiabroncsokat speciális karbantartást igényelnek; abroncsnyomás, futómű-beállítás, az abroncs átvizsgálása (külső sérülések), profilmélység ellenőrzés.

,

A DOT szám, azaz a gumiabroncs gyártására vonatkozó időpont megjelölés minden abroncs vásárlásnál előkerülő téma. A gumiabroncs oldalába a gyártási hét sorszámát és az évszám utolsó két számjegyét vulkanizálják.