Nokian gumiteszt extrém körülmények között – I. rész



1.    A pálya első szakaszán különböző tapadási teszteken esnek át a Nokian gumik. Legelőször jeges felületen. Különböző sebességű haladás mellett a Nokian mérnökei vizsgálják a fékezés és gyorsítás közben tapasztalt tapadást. A jeges útfelületet a Tammijärvi tó „biztosítja”.

2.    A második szakasz még mindig téligumik tapadásról szól. Itt már havas útszakasz következik. A szakasz két különböző hosszúságú részre van osztva.

3.    A havas tapadást a hegymenet követi. Egy (maximum) 20%-os emelkedőn mérettetik meg minden Nokian gumiabroncs. Természetesen a hegyi szakasz is be van hálózva kanyarokkal.

4.    Fékezés jégen: Két különböző – jeges – útszakasz következik. Az egyik 800 méter, a másik 1 kilométer hosszú. Az eredmények kiértékelése a műszaki mérések mellett, a tesztpilóták személyes beszámolói alapján történik.    

5.    A Nokian gumiabroncs kezelhetősége: Egy masszív hóréteggel fedett szakasz következik, ahol a tesztpilóták összehasonlítják a különböző mintázatú téligumik kezelhetőségét. Ez a szakasz általában elég szeles, szóval igazán igénybe vannak véve a Nokian pilóták.

6.    A következő szakasz eléggé egybeforrott az előzővel. A körülmények hasonlóak, csupán annyi az eltérés, hogy egy 1 kilométeres szakaszon próbálják a mérnökök definiálni az adott gumiabroncs terhelhetőségi és sebesség indexét.

7.    Oldalirányú és longitudinális stabilitás teszt jégen. Következő próbatétel a jégen való körözés, ami az oldalirányú tapadást hivatott felmérni. A Nokian gumimérnökei, minden egyes teszt előtt igyekeznek visszaállítani a jeget, ezzel biztosítva a konstans körülményeket.

8.    Karbantartó műhely, irodák és garázsok: A kiszolgáló helyiségben – a szerelőműhelyek mellett – tárgyalótermek és pihenők vannak. A garázsokban folyik az tesztautók szerelése, illetve a gumiabroncs cserék.

9.    Sarki vezetéstechnikai iskola

10.    Az utolsó szakasz egy amolyan levezető kezelhetőségi tesztje a téligumiknak. kanyarok és egyenesek egyaránt
A későbbiekben hasonló bemutatót olvashatsz a Nokian téligumi tesztek másik helyszínéről, a Nokian Testing Center-ről.

,A Nokian gumigyártó – saját bevallása szerint is – a fejlesztési büdzséjük ötven százalékát gumiabroncsaik tesztelésére költik. Nincs ez máshogy az idejükkel sem. Az év fele a tesztpályákon pereg le, gumimérnökök és tesztpilóták garmadájával. A tesztpilóták között van az a Janne Laitinen, aki több rekordot tudhat magáénak, Nokian gumikkal.

Fékteszteken, gyorsítás, fékezés (jeges, havas és vizes útfelületeken) és kezelhetőségi teszteken esnek át a Nokian gumiabroncsok.

Az ivalói Nokian pálya


Az extrém körülményeket gyakorlatilag a természet biztosítja. A lappföldi Ivaló városában található, hetesszáz hektáros tesztpálya igen zord viszonyokat tud „szimulálni”. A pályát egész egyszerűen csak fehér pokolnak becézik.