Abroncskopás típusok illusztrációkkal

Túl magas guminyomás (túltöltött abroncs)
A nyomásra visszavezethető kopásfajták logikusnak mondható. Ha túltöltjük a gumikat, a futófelület közepe kitüremkedik, így időelőtti kopást tapasztalhatunk rajta.

Természetesen az így elkopott futófelület sokat veszít tapadásából, veszélyessé válhat. A probléma kiküszöbölhető rendszeres nyomás ellenőrzéssel.

















Túl alacsony guminyomás (lapos abroncsok)
Az előző eset ellenkezője, amikor is a gumik középső futófelülete, az alacsony nyomás miatt, kevésbé érintkezik az úttal. A terhelés a vállakra kerül. Ezen területek idő előtt elkopnak.


















Egy oldali, aszimmetrikus kopás

Akár az abroncs belső futófelületén, akár a külső rézen tapasztalunk aszimmetrikus – és idő előtti – kopást, valamilyen beállításbéli, kiegyensúlyozási hibára kell gyanakodjunk. Ilyen esetben irány a szakszerviz.



















Csésze vagy kagylószerű elváltozások
Az efféle elváltozás, jó eséllyel valamelyik alkatrész erős kopottságát jelzi, a felfüggesztésben. A kerékbeállítás korrigálása, bár szükséges ellenintézkedés, sokszor önmagában nem oldja meg a problémát. A gömbcsuklótól a lengéscsillapítóig, bármi lehet a háttérben.

A probléma orvosolása után érdemes lehet rotálni az adott abroncsot.




















Második borda kopása
Ez az eset radiál gumiknál fordul elő. Minimális elváltozás, a második bordákon normális, de ha súlyosabb a kopás mértéke, szervizhez kell fordulni. Különösen ha épp abroncsméretet váltottunk, hiszen elképzelhető, hogy túlméreteztük a gumit.

















Fűrészfog kopás
Erről a viszonylag gyakori problémáról – és az ellenjavaslatokról – részletesen is írok, ebben a cikkben>>
,Az abroncsokon – más-más okokra visszavezethető, de – különböző, mégis jellegzetes kopásfajtákat ismerünk. Pontosabban jó ha ismerünk, hiszen így még időben léphetünk, ha az alábbi jeleket véljük felfedezni abroncsainkon.