Valami kopog


Sokan gondolják úgy, hogy nincs kopogó futómű csak halk rádió, ez sajnos teljesen téves megközelítés. Érdemes a kopogó hangokat kivizsgálni és a hibás alkatrészeket kicserélni. Ha figyelmen kívül hagyjuk a hibákat, akkor a futómű lógása további kopásokat eredményezhet.


Hogyan kezdjünk hozzá a kopogó hangok feltárásának?


Keressünk fel egy szervizt, ahol lehetőség van a futómű átvizsgálására és a hiba feltárására. Felemelt autónál a futómű minden eleme átvizsgálható, és ez által könnyebb kiszűrni a kopogás forrását is.

Mi okozhatja a kopogást?


Lengőkar gömbfej
A lengőkar gömbfej köti össze a lengőkart és a csonkállványt. Az összekötésen kívül a lengőkar gömbfejnek a csonkállvány szabad elfordulása is a feladata. Ha a lengőkar gömbfej kikopik, akkor lógni kezd, és ez okozhat kopogó hangot. Javítani nem lehet, csak cserével lehet orvosolni a problémát.

Függőleges stabilizátor rúd
A függőleges stabilizátor rúd feladata, hogy kanyarodás közben ne billenjen az autó, és a tömegközpontját lejjebb helyezze. Általában a kanyar stabilizátort és a lengéscsillapítót köti össze. Az alkatrészen gömbfejek találhatóak, amik az összeköttetés mellett a szabad elfordulást biztosítják. Kopása következtében lógni kezd, ami egyenlőtlen úton apró kopogó hangot ad.

Szélső kormányösszekötő gömbfej
A legtöbb kopogást az előző két alkatrész kopása eredményezi, de a szélső kormányösszekötő gömbfej kopása is lógást és ez által kopogást okozhat.

Trapéz szilentek
A trapéz szilentek feladata a bölcső és a lengőkar összekötése úgy, hogy az el tudjon mozogni. Az autó haladása közben a lengőkar fel-le mozog és közben a szilentek tekerednek. A szilentek gumiból vannak, és egy bizonyos idő után kirepedeznek és elszakadnak, ez a lengőkar lógását okozza, és bizonytalan úttartás mellett akár erős kopogó hangot is adhat.

Belső kormányösszekötő gömbcsukló
A futóművet ért ütések kisebb részét az illesztett alkatrészek, például a kormányműhöz legközelebb álló gömbcsukló, a kormányösszekötő gömbcsukló veszi fel. Egy idő után az ütések hatására lógni kezd, ami gyorsabb kopáshoz és kopogó hangadáshoz vezet.

Kormánymű persely, fogasléc
A kormánymű persely vagy a fogasléc kopása is okozhat kopogást. A perselyek törésénél cserével lehet kijavítani a hibát. A kormánymű javítását csak az arra szakosodott műhelyben szabad elvégeztetni!

Lengéscsillapító
Öreg és elhanyagolt autók esetében a lengéscsillapító szárának kopása is okozhat kopogást. A szervizek alkalmával a lengéscsillapító mérésen esik át, és így időben kiküszöbölhető a hiba.

Összességében elmondható, hogy a kopogó hangok forrása több alkatrész is lehet, amit csak egy alapos átvizsgálás után lehet kideríteni. Ha Ön is hasonlóakat tapasztal, akkor keresse fel szervizeink egyikét!

Olvasta már? Mire figyeljünk az olajcserénél? Tovább>>
,
Előző cikkünkben arról írtunk, hogy milyen fontos a helyes futómű beállítás. Most arra térünk ki, hogy mi okozhatja a kopogó hangokat. A kopogó hangok erősödése a futómű felöl semmi jóval sem kecsegtet. Az idegesítő hangok mellett, veszélyeztethetik az autó stabilitását is.