Autózás télen – A közhelyek, melyek kiállták a próbát
Ha valahol eltöltvén az éjszakát arra 
eszmélünk, hogy autónk helyén egy hókupacot találunk, nagy örömet 
jelenthet egy kis lapát a csomagtartóban, melyhez viszonylag kevés 
„kézimunka” árán hozzáférhetünk, és amellyel aztán az autót körülvevő hó
nagyját eltakaríthatjuk. Régebbi autóknál jól jöhet a zár-jégoldó szer,
melyet viszont a zsebbe érdemes tárolni, ugyanis a kocsi fagyott 
zárjának másik oldalán a hasznossága csekély. Visszatérve a hóhoz, seprű
sem árt, ha van kéznél, hogy a járművet teljes mértékben megszabadítsuk
a ráhullott hótól. Ez azért kiemelten fontos, mert az autónkról 
menetközben meginduló hótömeg megijesztheti a mögöttünk haladót, 
megszüntetheti a kilátását, vagy akár kárt is tehet a járművében. 
Fékezéskor, kanyarodáskor a mi látóterünket szűkítheti a lezúduló 
hótömeg, és balesetveszélyt jelent az is, hogy egyébként tiszta 
útfelületre is felhordhatjuk így a havat, amire a többi arra járó autós 
nem fog számítani. Magasabb járművek letakarítására a kötél is alkalmas 
bizonyos mértékben, melyet az autó fölött átdobva, majd a járműhossz 
mentén végighúzva a tetőt fedő réteg nagyját letakaríthatjuk. Erre a 
vontatókötél is alkalmas lehet, ami egyébként is jó, ha van a kocsiban. 
Ha a csúszós útfelület miatt problémás lenne az elindulás hasznunkra 
válhat a kis zsák homok, melyet gondosan a csomagtartóba készítettünk, 
és így a kerék alá szórhatunk.
Ha már úton vagyunk, fontos hogy 
fizikailag rajta is maradjunk. Erre még a téli gumi sem biztosíték, de 
bizonyosan nagyban hozzájárul. Nem tudtam, hogy sírjak-e, vagy nevessek,
amikor egy alkalommal a hirtelen hóesés miatti dugóban az előttem 
rostokoló autókból több, pusztán az út minimális dőlésének következtében
csúszott le az útról szép lassan, míg nekem csak az apadó benzinszint 
miatt kellett aggódni. Apropó benzin, érdemes mindig többet tankolni, 
mint amennyi az út megtételéhez kell, mert bármikor kerülőre 
kényszerülhetünk, vagy dugóba ragadhatunk. Az üzemanyaghiány miatti 
leállás nem csak a továbbhaladás, de a jármű fűtésének lehetőségétől is 
megfoszt. Adott esetben egy teli benzinkanna bekészítése is indokolt 
lehet, és fagyálló szélvédőmosónk mennyiségét is ellenőrizzük indulás 
előtt!
Ha mégis kényszermegállásra kerülne sor, akkor nagyon 
fontos, hogy legyen meleg pokróc, több-kevesebb elemózsia és elegendő 
folyadék egy hosszabb várakozás átvészelésére is. A mihamarabbi indulás 
elérésében hatásos segítség lehet a bikakábel (ebből érdemes drágábbat 
és garanciával rendelkezőt választani, mert sok a selejt az olcsó 
kategóriában), de kesztyű is legyen nálunk, mert igazi áldás, ha nem 
puszta kézzel kell a fagyos fémet fogdosni egy esetleges kerékcserénél, 
és aki a hegyekbe indul, a hóláncot se felejtse otthon!
Forrás: autotimes.hu
- barikad.hu
Bizonyára a könyökükön jön ki a
sok jó tanács a téli közlekedéssel kapcsolatban. Van viszont ezek 
között olyan, melyekről ritkábban esik szó, vagy amelyeket gyakran 
kifelejtenek a felsorolásból, pedig sokaknak spóroltak volna meg, 
rengeteg kellemetlenséget. Íme, a lista, melyet mindenképp érdemes 
elolvasni, ha hóban indulunk útnak, vagy olyan helyre utazunk ahol zord 
időjárás várható.A garázsból kiállva az első, amivel találkozhatunk a szélvédő párásodása, mellyel olykor a levegőfúvatás sem képes megbirkózni. Ezért érdemes a pára letörlésére alkalmas rongyot, vagy kifejezetten erre kialakított szivacsot tartani az autóban, hogy mindig jó kilátással közlekedhessünk. Régebbi és új járműveknél egyaránt képes ráfagyni a csapadék az ablakokra belülről is, ezért jégkaparó is mindenképp legyen a kocsiban, ami a hosszasabb kinn parkolás után is hasznosnak fog bizonyulni.