Érdemes-e defekttűrő autógumit vásárolni?

A másik típus szintén megerősített abroncsokat takar. A gumik belső részét egy fémgyűrűvel teszik masszívabbá, melynek funkciója szintén az autó megtartása, töltőnyomás vesztés esetén is.

A nagyobb biztonságérzet tehát egyértelműen a defekttűrő abroncsok mellett szól. Az sem véletlen, hogy olyan nagy autógyárak, mint például a BMW, gyári alkatrészként szerel fel bizonyos modelljeire run flat típusú abroncsokat.

De vajon mi szól akkor ellene, miért nem választ mindenki ilyen gumikat?


Az első tényező az ár. A defekttűrő abroncsok kb 20-30 százalékkal drágábbak, mint standard társaik. Emellett valamivel nagyobb a gördülési ellenállásuk is, hiszen a megerősített részek többletsúlyt jelentenek. Nagyságrendileg ez 1-2 százalékos többletfogyasztást eredményezhet.

Azoknak, akik folyton időre mennek és rendszerint nagyobb távolságokat tesznek meg – jellemzően az ingázók, közép és felsővezetők – számára egész biztos jó választás egy defekttűrő szett. A többiek pedig mérlegeljék az előnyöket és a hátrányokat.
,Egész biztos találkoztatok már a „Run Flat” kifejezéssel, gumiabroncs webáruházunk kínálatát böngészve. Ez az angol kifejezés defekttűrő gumiabroncsra utal.

Most képzeljünk el egy átlagos defektet! Murphy törvénye, hogy a legrosszabbkor jön. Na nem mintha jöhetne jókor egy defekt, de általában mégis akkor következik be, amikor sietnénk valahova, vagy már mindenből elegünk van és csak arra várunk, hogy hazaérjünk biztonságban és letegyük az autót.

Utóbbi tervünkkel mégis várni kell, köszönhetően egy kilyukadó gumiabroncsnak. Ilyen esetben két lehetőségünk van. Mi magunk cseréljük le a gumit, vagy kihívjuk az aszisztenciát (sárga anygal, stb.) aki segít elvégezni az abroncscserét. Persze abból indultam ki, hogy megfelelő pót-, vagy mankókerék van nálunk.

Mindkét eset eltart egy ideig, ami vesztegelést, plusz bosszúságot okoz. Ilyen esetben lehet segítségünkre egy defekttűrő – run flat – abroncs. Ezekkel a típusokkal ugyanis, mérsékelt tempóban ugyan, de kellő biztonsággal tehetünk meg 70-80 kilométert, amely éppen elég lehet, hogy hazaérjünk, vagy beguruljunk a legközelebbi gumiszervizbe.

Mit jelent pontosan a defekttűrő abroncs?

Alapvetően két típusról beszélhetünk. Az egyik csoportba azon defekttűrő abroncsok tartoznak, amelyek megvastagított gumiréteggel, oldalfallal rendelkeznek, így (drasztikusabb) nyomáscsökkenés hatására is képesek megtartani az autó súlyát. Ezeket angolul „Self-supporting” vagyis öntámogató abroncsoknak nevezik a szakírók.