Mint vásárlónak, mit érdemes tudni az abroncscímkézésről?



 

Mit jelentenek a címkén feltüntetett információk?


Üzemanyag-hatékonyság

A-tól G-ig osztályozzák, az A a legjobb, a G a legrosszabb. Az A és G kategória között akár 7,5% különbség is lehet a gépjármű fogyasztásában. Egy konkrétabb példával élve: B és C osztály között egy 1000 kilométeres úton 1 liter különbség lehet az üzemanyag fogyasztásban.  (Azonban az üzemanyag-fogyasztást nagyban befolyásolhatja a vezetési stílus és a gumiabroncsok helyes légnyomása.)

Nedves tapadás

A-tól G-ig osztályozzák, az A rendelkezik a legrövidebb féktávval, a G a leghosszabbal. Erőteljes fékezés során az A osztály féktávolsága 30%-kal rövidebb, mint a G osztályé. Például egy átlagos személyautó ha 80 km/h-ról fékez le teljesen, a fékút 18 méterrel rövidebb lehet egy A osztályú abronccsal mint egy G osztályú abronccsal.

Külső gördülési zaj és zajmérési érték

A decibelben kifejezett érték mellett a címke rendelkezik más jelölési módszerrel is. Ez maximálisan három vonás lehet, ami jövőbeni normákat jelöli (661/2009/EK). 3 vonás: a leggyengébb teljesítmény, a jövőbeni szabványban meghatározott érték felett van, de a jelenleg engedélyezett maximum alatt, 2 vonás: megfelel a jövőbeni szabványban meghatározott értéknek, 1 vonás: 3 decibellel halkabb, mint a jövőbeni norma.

A nedves tapadás, mint a neve is mutatja, csak a nedves úton való tapadási tulajdonságokat mutatja, a címkén nincs feltüntetve az abroncs száraz úton való fékezési tulajdonsága, és ami talán még fontosabb téli abroncsoknál, a jeges, havas úton tapadási tulajdonságok sincsenek feltüntetve.  

A címkén kiemelt három értéken kívül még számos egyéb tulajdonság befolyásolja az abroncs teljesítményét, ezért hasznos lehet kikérni egy szakember véleményét is vásárlás előtt.
Az osztályokat úgy határozták meg, hogy ösztönözze a gyártókat a jobb teljesítmény elérésére, és hogy elkerüljék a háztartási gépeknél már szinte követhetetlen A+++ kategóriát. A magasra állított követelmények következtében az idei télen még nem valószínű, hogy találkozunk a polcokon „A”osztályú abronccsal.

 

,

2012. november 1.-től érvénybe lép az EU EK/1222/2009 rendelete, mely szerint minden személyautó gumit címkével kell ellátni.

Az eljárás nem ismeretlen, a háztartási gépeknél már évek óta működik ez a rendszer, azonban az abroncscímkézés egészen más kritériumok szerint történik majd. A rendelet célja, hogy a fogyasztók könnyedén össze tudják hasonlítani a különböző abroncsokat és lehetőségüknek megfelelően üzemanyag takarékos, csendes és biztonságos abroncsot vásároljanak.