news/big_image/2018/10/off-road-web-felso.jpg

Megjelent a német Off Road Magazin téli tesztje

A tesztet a közkedvelt Volvo XC60 D4 típusú gépjárművel végezték el, a gumiabroncs mérete a már említett 235/60 R18 volt, a hat „versenyző” pedig:

A teszt során fontos kérdés volt, hogy egy átlagos európai autótulajdonos számára milyen biztonságot tudnak nyújtani a vizsgált abroncsok havas, jeges, nedves és száraz útfelületeken egyaránt. 

Hófödte, jeges és latyakos útviszonyok

A téli körülményeket – havas és jeges útviszonyok – a finnországi Ivaloban tesztelték és az sem mellékes, hogy az abroncsokat – mint minden hétköznapi ember – megvásárolták, vagyis nem a gyártóktól kértek egy-egy mintázatot.
A havas úton történő gyorsulás során 0km/h-ról 50km/h-ra kellett felgyorsulnia az autónak és az eltelt idő alapján kerültek ki a helyezettek. A tesztet valamennyi abroncs jól teljesítette, kiugró értéket egyik sem mutatott, az első és az utolsó helyezett közötti eltérés pedig két tizedmásodperc sem volt. A havas úton történő fékezés során a gépjárművel 50km/h sebességre kellett felgyorsulni, majd vészfékezéssel lecsökkenteni a sebességet és a féktáv hossza alapján kerültek ki a nyertesek. Itt már jelentős különbséget vártak a tesztelők, azonban csak 1,1 méter volt az eltérés az egyes abroncsok eredményei között. Ez mindenképpen az abroncsgyártók fejlesztési munkáit dicséri, hiszen nem volt mindig ilyen alacsony különbség az egyes gumik között az elmúlt évek tesztjein. Ami azonban szembetűnő, hogy a Nokian WR SUV 4 eredményei a havas úton verhetetlennek bizonyultak.

A fékezési és gyorsulási teszteket jeges útfelületen is megismételték, előbbinél 30km/h sebességről kellett vészfékezni, míg a gyorsulás esetében a 30km/h a végsebesség volt. Habár az eredmények közötti különbségek itt is elenyészőek voltak, mindenkit meglepett a GT Radial eredménye, aki ha csak 0,1s-mal, de megelőzte a Nokiant. 

A téli időszak velejáró a latyakos útfelület is, amelyen a gumiabroncsok még alacsony fordulatszámon is elveszíthetik tapadásukat. Ilyen körülmények között ugyancsak tesztelték az abroncsokat és az előző eredményekből már várható volt, a Nokianés a GT Radial vitték el az első két helyet.

Összességében bátran kijelenthetjük, hogy a finn gyártó téli abroncsa (Nokian) elhozta a képzeletbeli első helyezésért járó kupát a téli útviszonyok között.

Télen is szárazon

Az utóbbi időben Magyarország időjárására is jellemző volt, hogy habár hónap szerint már a télben vagyunk, azonban a csapadékmentes időszaknak köszönhetően száraz útfelületeken közlekedhetünk. Egy jó öszkerékmeghajtású autónak nedves és száraz úton egyaránt biztonságérzetett kell nyújtania, pont ezért száraz útviszonyok között is vizsgálták az abroncsokat. A legoptimálisabb helyszínnek az osztrák ÖAMTC oktatópálya tűnt, így a teszteléseket ott folytatták. Hasonlóan a téli körülményekhez, itt is a gyorsulási értékeket és a féktávolságot hasonlították össze. Az eredményeket összevetve, a GT Radial messzemenően a legrosszabb teljesítményt nyújtotta. A Dunlop és a Goodyear abroncsok végeztek az első két helyen, de ha a különbségeket vizsgáljuk, látszik, hogy a fékezési teszten, ahol 80km/h sebességről kellett fékezni, a Dunlop 30,46m-rel az első helyen végzett, míg majdnem 10 méterrel, pontosan 37,28méterrel végzett utolsó helyen a GT Radial. 
Száraz útfelületen a Pirelli és a Nokian abroncsok bizonyultak a legjobbnak, míg az utolsó két helyen a GT Radial és a Kumho végzett. 

Eredmények összesítve

Mindenképpen kiemelendő, hogy az egyes tesztek során akkora különbségek nem mutatkoztak, mintamekkorákat az előző évek eredményeiben láttunk. Mindez egyértelműen a gyártók érdeme, akik számára úgy látszik, egyrefontosabba téli biztonságérzet. Ma már annak a gyártónak az abroncsa tud az első helyen végezni, amelyik fogékony az innovációra, és amelyik minden nap ezen dolgozik. 
A tesztelők az eredményeket egy nagy táblázatba sűrítették, hogy mindenki számára egyértelműen összehasonlíthatóvá váljanak az egyes abroncsok előnyei és hátrányai is, és amelyet itt meg is lehet tekinteni.