A Nokian egyedülálló gumi tesztje latyakon

A latyak okozta veszély és a Nokian gumik felkészítése


A latyakra való felfutás legnagyobb veszélye, hogy a gumiabroncsok elveszítik az útburkolattal való kapcsolatot. Ráadásul ez már 50 km/h-s sebességnél is előfordul, szemben az aquaplaning jelentette veszélynél, ahol a mérések szerint, a 80 km/h a kritikus határ. Ha a gumik nem érintkeznek közvetlenül az aszfalthoz, illetve az út és az abroncs közé egy konstans latyakréteg kerül, a féktáv nagyban megnövekszik.
Elég egy átlagos, 4 cm vastag latyakréteg a vészhelyzet kialakulásához. Ennél jóval komolyabb a helyzet sávváltásoknál. A sávok között ugyanis az autók által felhalmozott latyakréteg körülbelül 10 cm vastag. A latyak sűrűbb összetétele végett, a gumik lamelláiból jóval nehezebben ürül ki mint a víz, ami az abroncs forgása közben kipereg.

A Nokian egyik menedzsere, Matti Morri kiemelte, úttörő szerepet játszanak a slush planning jelenség elleni harcban. A Nokian téligumik több mint 15 éve részt vesznek ilyen jellegű tesztelésen. Ráadásul mérnökeik, mind a hosszanti, mind pedig az oldalirányú hatásait mérik a latyaknak, egy-egy gumiabroncs teszt során.

,Ha valaki fel tudja mérni a téli utak jelentette veszélyeket, akkor az a Finnországban székelő – és tesztelő – Nokian.
Létezik azonban egy jelenség, amelynek veszélyével csak a Nokiannál foglalkoznak ennyire részletesen.

Annyi legalábbis elvitathatatlan, hogy az ún. Slush planing, azaz latyakra való felfutás szimulálása a Nokian találmánya. A Tamperei Egyetem 2008-as vizsgálata szerint, latyakos felületen majdnem ötszöröse a halálos balesetek valószínűsége.